El-motor
Motor stablet op
Motor monteret
EffektBoks under cockpit
Principdiagram for elmotor strømforsyning
Da vi købte båden var der installeret en Volvo-Honda
indenbordsmotor. Motoren var bygget af Volvo ved hjælp af
en Honda 2 cyl. 9 hk motorblok, monteret på et ben som et lille Z-drev.
Det var en fin motor til båden, støjsvag, ingen rystelser, letvægt
og kunne være i motor-rummet. MEN den krævede hurtigt omfattende
reparationer på grund af korrosion, så den blev skrottet.
I den samme periode sejlede vi kapsejlads, så det var meget passende
at få lettet båden ;-)
Helle og jeg har sejlet uden motor i flere år.
Efter vi er flyttet til Faaborg og har fået tid til at sejle når vejret
er godt, mente vi det var tid til at forsyne båden med motor.
Vi forsøgte et par år med påhængsmotor, både benzin ( 2,3 og 4 HK) og
eldreven (800 W).
Det viste sig at 2 til 3 HK er nok til at skubbe os rundt i havnene eller
når det er vindstille ude på vandet.
Den motoreffekt kan godt realiseres med el-motor uden
at fylde båden med akkumulatorer.
Jeg ville undgå et system med stævnrør og skrueaksel
på grund af vibrationer, samt bøvlet med indbygning
af trykleje, gearing samt motorfundament med oplining.
Jeg søgte på nettet efter mulige løsninger,
og bingo - der var den -
En elmotor til at bolte op under båden.