Mandag 22 september

Vi gør klar til at køre til Harrislee midt på eftermiddagen. Ankommer til Autocamp parkeringen og får læsset om. Adriaen virker ikke indelukket, så det er bare at få lagt alt på plads. Da vi er færdig med det, er det tid til at hente pizza’ to stk., det er lige ved at være for meget, der er mere fyld i dem end andre vi har købt tidligere, men så ved vi det til en anden gang. Efter pizza med vin - og kaffe, er det sengetid.

Tirsdag 23 september

Rute2Holland

1. del af ruten til Holland

Vi spiser morgenmad og Poul handler lidt ind i camperbutikken.
 Jeg ringer til Sünne og Konstantin, vi aftaler at komme ud til dem. De har ikke så meget tid da De arbejder på "skæve" tider.
Vi får et par hyggelige timer sammen, Konstantin har lige bagt brød, vi får et med, (det er rigtig lækkert).

Vi siger farvel og kører ind til Bauhaus og Fiat Bauer, på Schleswiger strasse.
 Efter indkøb og et tilbud på kørelys, er det tid til at finde et sted for natten.

Det bliver i Rantrum N53:12'01" Ø6:47'22" nær Husum.

En fin plads ved svømmebadet, med gode faciliteter til 10 euro inl. strøm og det hele. Vi betaler til Hans Jürgen og får en lille snak om stedet.

Onsdag d. 24. september

Kl. ca. 10.00 køre vi mod Cuxhaven. Vi vil over med Elben Færgen , håber bilen holder til det denne gang.Det gik godt og koster kun ca 15 euro (optil 6m).
Vi er nu ude i marskegnene, der er en meget lang sigt uden de store forhindringer. Mange køer og får på markerne. Det er overskyet, blæsende og der kommer lidt regn undervejs. p7 færgeFSCR p6 færge
Vi handler lidt ind.
Efter færgen køre vi mod Cuxhaven, finder et sted ved Ostekanalen og holder pause. På infotavlerne står der, at stedet tidligere har været et aktivt område, med teglværker og skibsværfter. Her beslutter vi at ændre kursen til Bremerhaven, da vi efterhånden er midt på eftermiddagen er det tiden at finde pladsen ved sluserne.

Vi gør ophold i Friedriksstad, en lille seværdig by, ved en af de mange kanaler i området. vi går en tur i byen og fotograferer.
p1 dør p2 facader p4 kanal p5 Vandfart

Klik på billed for at se stor udgave

Torsdag d. 25. september

Efter overnatning i Bremerhaven gør vi klar til at køre. Det lykkedes mig at vride håndtaget til tanken for spildevandet af. Poul kunne heldigvis sætte det sammen igen. Vi kører gennem Veser tunnellen mod Holland og UNESCO Vattenmeer.

I Langvarden går vi en tur omkring kirken og ud til digerne, spiser frokost, køre derefter mod Appingedam i Holland, hvor vi har udsøgt os en stelplads.

Da vi ankom til Appingedam , er der vejarbejde, der hvor vi skal dreje mod pladsen, vi prøver at komme en anden vej, det lykkedes ikke. Efter at have hilst på de samme unge mennesker 3 gange, ser vi os om efter et andet sted at overnatte. Vi finder en stelplads i Slochteren N52:27'34" Ø5:2'21" ca. 17 km sydvest for Appingedam og køre mod den. Det er en privat plads til ca. 7 biler og koster 7 Euro pr. nat inkl. strøm. Vi er den eneste camper der. Det bliver en meget rolig nat.

fotos/09-26_001mini.jpeg fotos/09-26_001amini.jpeg

MiniZoo, hanen patruljerer udenfor hegnet

Vi vågner ved hanegal og fodring af dyrene, der går i en indhegning bag pladsen.
fotos/09-26_002mini.jpeg fotos/09-26_003mini.jpeg fotos/09-26_004mini.jpeg

Handler ind og skyder fotos fra Harlingen

Fredag d. 26. september

Vi køre nord om Groningen, gennem marsklandskabet, her er der kanaler alle vejne med vippebroer, vejret er skifter mellem halvtørt og småregn, overskyet og blæsende. I Harlingen, gør vi holdt for at købe ind, det er en travl og lidt spændene havneby, efter at have kørt lidt rundt i smalle gader og skrapt på med trinnet, finder vi en Aldi, får handlet ind og fortsætter mod Amsterdam. Vi har udset os en campingplads de Badhove lidt uden for byen, efter afkørslen er der vejarbejde, så vi må finde en alternativ rute, det bliver ud gennem de meget små veje i Marsken, gad vide om vejarbejdet forfølger os, der er rigtig meget af det. Vi finder pladsen og holder der til i morgen, så må vi se hvad vi gør.

Lørdag d. 27. september

fotos/09-27_001medi.jpeg fotos/09-27_002medi.jpeg fotos/09-27_003medi.jpeg

Fridag på Campingpladsen i flot vejr

Da vi vågner er vejret rigtigt flot, solskin og lunt. Det skulle blive op til 20 grader, så vi beslutter at tage os en rigtig campingdag, hvor vi tager bad og slapper af, ser en lille smule på omgivelserne og nyder vejret med stolene ude, herligt.

Søndag d. 28. september - Amsterdam

Til Galleri Amsterdam
Færgen til stationen

1. tur med færgen
til Amsterdam Central Station

Efter morgenmaden gør vi klar til at køre ind til Amsterdam City Camp, en stelplads hvorfra der sejler en gratis færge til Amsterdam centrum. efter lidt omkørsel ved vejarbejde, finder vi pladsen. Dervar ikke så meget trafik, så det var til at orientere sig. Får anvist plads nr. 26, drikker kaffe med et par kiks til, derefter går vi hen til færgen. Der er mange der skal med og der er ingen ”køkultur” selv da færgen ankommer går folk ikke til side, så det er et mylder ud og ind mellem hinanden. Køber et kort over Amsterdams bymidte med alle kanalerne. Vi går lidt rundt efter en af ruterne, der er rigtig meget at se på, både huse, kanaler og ikke mindst trafikken på kanalerne. Der er rigtig mange mennesker alle vegne, trafik med biler og sporvogne, mange, mange cykler og masser af fortovscaféer. Efter nogle timer og en masse billeder har vi fået nok, og tager færgen tilbage.

Mandag d. 29. september - Amsterdam

Sporvogn i Amsterdam Haven ved Willet-Holthuysen

Sporvogntur i Amsterdam og den imposante 'mini-park' ved Willet huset

Midt på formiddagen tager vi færgen over til Centralstationen.
Køber et 24 timers kort til sporvognene og tager med nr. 9 en tur ud til endestationen.
Poul mindes at han for mange år siden har kørt med sporvogn i Odense.
Jo mere vi nærmer os endestationen, jo mere almindelig bliver byen, små og store huse i moderne stil.

Ved endestationen står vi af og venter på den næste sporvogn ind mod centrum.

Vi hopper af undervejs for at se Willet-Holthuysen museet, et byhus med en lang historie, som i 1895 blev skænket til Amsterdam by af Louisa Willet-Holthuysen, spændende at se og høre om.

Så er det midt på eftermiddagen og vi tager tilbage til campen, efter at vi har drukket kaffe begynder det at småregne. Det regner resten af aftenen, så der bliver ikke noget af at fotograferer Amsterdam ved aftentide.

Der er ca. 900.0000 cykler i Amsterdam ( parkeringspladser for 10.000 cykler ved byens hovedbanegård.)

Tirsdag d. 30 september - Brügge i Belgien

Til Galleri Brügge
Hestedroshe i Brügge

der er mange hestedrosher i Brügge

Efter morgenmad fylder vi vand på og tømmer toilet- og spildevands-tanke.
Vi kører vi mod Brügge i Belgien, Christina har fortalt at den er et besøg værd. Vi finder en rute der går uden om Antwerpen, det koster ca. 6 euro at køre gennem tunnelerne, men ruten er noget kortere. Undervejs handler vi ind i en Lidlbutik, her kan vi godt bruge masterkortet. Ankommer uden besvær til Stelpladsen.
Vi kommer lige en dag for tidlig, da lavsæsonen først starter d. 01. oktober, så vi bliver en dag mere og får så ”rabat”. Det er lidt svært at orientere sig om betalingen, det viser sig at man først betaler, når man forlader pladsen.
Vejret er rigtig dejligt, så vi går en lille aftentur i Brügge. Vi får kalkun og salat til aften med en flaske vin til.

Onsdag d. 01. oktober - Brügge

Går en tur i den gamle del af byen, der er rigtig meget at se på, finder torvet og fotograferer en del. Tilbage på stelpladsen finder vi ud af det med betalingen og får frokost, hviler og vi gå en tur om eftermiddag. Den bliver ikke så lang, men vi se noget af byen som vi ikke har set tidligere. Bruger aftenen på pladsen.

Torsdag d. 02. oktober - Brille ved Rotterdam

Mølle set fra landevejen
Vi kører fra Brügge mod ASCI campingpladsen ved Brille i udkanten af Rotterdam. Det bliver en fin tur og ikke så lang. Nu er det tid til et bad, så derfor en campingplads. Helle ved Garnision Klik forstørrelse Den ligger på en ø i den gamle del af fæstningsbyen Brille, vi kommer ind i de små gader og finder pladsen, den viser sig at være meget hyggelig, vi sætter den på listen over favoritter.
Kirken Kirken Kirken
Vi går en tur i den gamle del af byen. Der er en stor kirke, som vi lige må se ind i. Man ved at gøre klar til mannequin-opvisning, vin smagning o.s.v. så kirken bruges til lidt af hvert, lidt specielt med så stor en kirke i så lille en by. I mange af de byer vi har set, er det rigtig mange kirker. På vej tilbage handler vi lidt ind.

Helle i gabestok Detailje bro i brille Garnisionsbygning Kirken Kirken

Fredag d. 03 oktober

Ud fra Brille

Vi kører fra Brille med 20 grader og sol, mod Lemmer for at se Pumpestationen som er en af UNESCO stederne i Holland, undervejs vil vi finde Stockland som også er en UNESCO verdensarv, det er en ø som efterhånden som landet rundt om den er blevet inddæmmet, er et specielt område, det viser sig at være et stort område, vi beslutter at fortsætte mod Lemmer. Kikker efter en plads på havnen, men alle pladser er optaget.
Vi finder Pumpestationen og kommer med på en rundvisning, guiden talte langsomt hollandsk, men var svær at forstå. Men spændende at se de store maskiner som stadig bruges når det er nødvendigt, ser en film som ikke fortæller om selve værket, men om en krisesituation hvor der kom meget vand, lidt besynderlig!! Kører videre efter en ny stelplads, vi har fundet. Undervejs er der meget kø kørsel, derfor vælger vi at fortsætte til Slochteren, hvor vi har været før, en lille hyggelig plads lidt vest for Groningen. Der holder en camper da vi kommer, her overnatter vi og vil køre til Harrislee i morgen.

Lørdag d. 4 oktober

Efter en stille lidt kold nat, spiser vi morgenmad og gør klar til at køre til Harrislee. Vi køre ad motorvejene da der er ca. 500 km at køre, undervejs ryger vi ind i en kø, p.g.a. et færdselsuheld, to biler er kollideret, det tager ca. en time at komme forbi. Hen under aften er vi i Harrislee, pakker en lille smule over i octaviaen, laver en Knorr Risret til aftensmad, tilsat skinke, et løg og rød peber, det smager godt, og det vil være en god ting at have sådan noget lignende med som reserve. Senere på aftenen kommer en af de andre campere ind på pladsen, Poul går ud og hilser på. Anita og Jan Rugaard vil også overnatte på pladsen.

Søndag d. 5. oktober

Efter morgenmaden pakker vi det sidste og gør vognen klar til langtidsparkering, Har et par hyggelige samtaler med Anita og Jan. Derefter køre vi til Vollerup til kaffe hos Gunver. Vi når lige at hilse på Charlotte og Mads, som har været på weekend besøg, de er på vej til færgen. Efter et par hyggelige timer, køre vi til Fynshav og videre med færgen til Faaborg, er hjemme ca. kl. 19.30. Slut på en dejlig tur til Nederlandene.